fbpx

Retur & återbetalningspolicy

Vi strävar efter att du ska vara helt nöjd med ditt köp. Om du av någon anledning inte är nöjd med din beställning erbjuder vi en retur- och återbetalningsprocess enligt nedanstående villkor.

1. Inledning

RAIS AB (fortsatt benämnt ”Företaget”), med organisationsnummer 559089-1098, upprättar denna policy innehållandes villkor för hur returer och återbetalning ska gå till om en köpare önskar utnyttja sin ångerrätt.

2. Retur och ångerrätt

a) Definition

Med retur förstås att en vara som köpts återlämnas inom en bestämd period, d.v.s. ångerfrist, och att betalningen för produkten går tillbaka till köparen.

Med ångerrätt förstås den möjlighet en kund har att ångra ett genomfört köp.

b) Vem har ångerrätt

Samtliga kunder har ångerrätt och kan alltså returnera en vara eller avbryta en tjänst. Vad som framgår av denna policy omfattar alltså både konsumenter och företagskunder.

c) Ångerfrist

En kund som önskar utnyttja sin ångerrätt måste göra det inom 14 kalenderdagar från köpet om en vara ska returneras eller från ingånget avtal mellan köpare och säljare om en kund önskar utnyttja sin ångerrätt gällande en tjänst.

Gällande tjänster ska en säljare som redan påbörjat sitt arbete ersättas för det som redan utförts, förutsatt att köparen har samtyckt till att arbetet ska påbörjas under ångerfristen samt att köparen tilldelats komplett information om sin ångerrätt innan avtalets ingående.

3. Byte av vara

Någon bytesrätt erbjuds inte. En vara kan dock returneras för en återbetalning och därefter kan en ny beställning av önskad vara göras.

4. Undantag från rätt till retur och byte

Ånger- och bytesrätt gäller, enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal, inte för avtal som:

  • Avser tjänster som fullgjorts där kunden innan köpet godkänt att det inte ska finnas någon ångerrätt
  • Avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som säljaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen.
  • Avser en vara som har tillverkats enligt kundens anvisningar eller som på annat sätt fått en personlig prägel.
  • Avser en vara som snabbt försämras eller blir gammal.
  • Avser en vara som efter leverans sammanblandats med annan vara på så sätt att de inte kan särskiljas och detta beror på varans natur.
  • Avser en alkoholhaltig dryck till bestämt pris och priset beror på svängningar på marknaden som företaget inte kan påverka och leverans inte kan ske inom 30 kalenderdagar.
  • Avser en förseglad ljudupptagning, bildupptagning eller datorprogram och kunden har brutit förseglingen.
  • Avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök från företaget och besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran om åtgärden.
  • Avser en tjänst som fullgjorts och kunden uttryckligen begärt ett besök från företaget i syfte att denne ska utföra reparationsåtgärder och konsumenten samtyckt till att åtgärderna ska påbörjas.

5. Återbetalning

Vid en godkänd retur har kunden rätt till full återbetalning. Vid en retur tillkommer en returavgift om motsvarande kostnad för returfrakt, som dras av från återbetalningsbeloppet.

6. Övriga villkor

a) För att en retur av en vara ska godkännas krävs att den återlämnas i oförändrat skick. Har varan använts, skadats, ändrats eller liknande klassas det som en icke godkänd retur och varan kommer i sådant fall levereras åter till kunden på dennes bekostnad.

b) Returnerade varor granskas individuellt innan beslut om godkännande eller nekande av retur fattas.

c) Kunden ansvarar för en retur fram tills den återlevererats till företaget. För de situationer där en retur inte kommer fram är det därför viktigt att spara returkvitto från aktuell transportör för att kunna bevisa att returen faktiskt skickats. Det är vidare viktigt att varorna förpackas på ett säkert sätt så att de inte skadas vid frakten.

d) Företaget ansvarar inte för varor som returneras av misstag. Kan företaget lokalisera en vara som returnerats av misstag kan den skickas åter till kund förförutsatt att denne står för leveranskostnaderna.

RAIS AB
0512-301700
info@raisab.com